طرح مرمت و احياء بناي تاريخي زندان شهرباني يزد در دست تهيه است


معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: طرح مرمت و احياء بناي تاريخي زندان شهرباني يزد در دست تهيه مي‌باشد.


 اين عمليات شامل: تعيين محدوده و نوع کاربري بنا در طرح احياء، مطالعات تاريخي، جغرافيايي، ارائه مستندات تصويري، فني و تارخي بنا، شناسايي واحدهاي متصل به بنا، تهيه نقشه‌هاي تکميلي بنا و مطالعه و بررسي تاسيسات مکانيکي و الکتريکي بنا مي‌باشد.


به گفته وي دسته بندي آسيب‌هاي معماري و ساختاري، تعريف ريزپروژه‌هاي مرمتي و راهکارهاي آنها در راستاي رفع آسيبهاي معماري، فضايي، زيرساختي و منظري، طرح مرمت ديوارها، کفها و سقفها، و تهيه نقشه‌هاي مرمتي بنا از ديگر عمليات انجام شده جهت مرمت و احياء بناي تاريخي زندان شهرباني يزد مي‌باشد.


وي افزود: اعتبار هزينه شده جهت اجراي اين طرح 100 ميليون ريال است.


زندان شهرباني که در خيابان امام خميني يزد واقع شده مربوط به دوره پهلوي است و در تاريخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۸۶ به شماره ۲۲۱۰۸ به عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.


بناي زندان شهرباني به صورت چهارضلعي و حياط مركزي است و ورودي بنا در ضلع جنوبي و با راهرويي به كرياس متصل مي‌شود در جهت شرق كرياس پلكان قرار دارد كه به پشت‌بام ختم مي‌شود و در جهت شمال كرياس نيز راهرويي وجود دارد كه به حياط مي‌رسد و حياط بنا به صورت چهارضلعي و حوض‌خانه بنا در ضلع شمالي با پوشش سقف گنبدي قرار دارد.


همچنين دو برج ديده‌باني يكي در ضلع شمالي و ديگري در ضلع جنوبي براي محافظت از بنا به چشم مي خورد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا